Ensamma i Gällivarefjällen nära Tjuonajokk

Tjuonajokk Fjällen, fiske och natur

Efter en 20 minuters helikoptertur från Nikkaluokta släpps vi av i en liten skogsglänta vid Kaitumälven, en biflod till Kalixälven som rinner förbi Tjuonajokk. Helikoptern stängs av och tystnaden är total. Vi packar upp all vår utrustning och hoppas att vi inte har glömt något viktigt. När helikoptern lyfter håller vi, med lite småpanik, fast i vår livsviktiga utrustning. Vi är nu helt ensamma utan någon möjlighet till kontakt med omvärlden, vilket är lite skrämmande om jag ska vara helt ärlig.

Nästa steg är att hitta en bra plats att slå läger på och bära dit all utrustning. Vi reser vårt Hilleberg-tält för att skydda oss mot väder och vind under vår veckolånga vistelse.

Lyckligtvis har vi inte glömt något (iallafall inget viktigt). När allt är på plats kan vi äntligen gå ut och börja leta efter en bra fiskeplats. Efter en del kämpande i snår och kullar kommer vi fram till en liten avsmalning av strömfåran och kan äntligen börja fiska!

Det dröjer inte länge innan vi får vårt första hugg, en harr av anständig storlek. Men vi tänker inte spara någon fisk förrän sista dagen, så vi släpper den och fortsätter.

Första dagen får vi rätt många fiskar och efter en hel dags fiske är det skönt att återvända till lägret, äta, ta ett glas vin och spela lite kort. Vi somnar snabbt.

Tjuonajokk andra dag vid Kaitumälven

Andra dagen börjar lite sämre vädermässigt, med regn och mörka moln. Vi vandrar upp längs älven för att testa lyckan där. Efter en 40 minuters promenad i träskliknande mark når vi en bra sträcka.

Vi fiskar och det börjar hugga här också, några mindre öringar och harrar hugger och vi släpper även dem. Vi äter lunch utomhus med frystorkad mat från Tacticalstore.se, som faktiskt smakar gott. Det kan dock vara omständigheterna som gör det.

Efter andra dagen återvänder vi till lägret precis när himlen börjar mörkna. Åska är helt klart i luften. Vi lagar middag och tar ett glas medan vi spelar kort. En del av oss somnar men inte jag. Åskan håller mig vaken med ett rejält dunder och lyser upp hela tältet som om det vore precis utanför. Jag räknar sekunder och den är några kilometer bort, men det känns som att jag ska få en blixt i huvudet vilken sekund som helst.

Kaitumälven efter oväder

Till slut somnar jag och vaknar upp till en ny dag där solen skiner och vattnet är spegelblankt – perfekt för flugfiske. Vi packade ihop vår utrustning och begav oss över ”träskmarkerna” mot samma riktning som dagen innan, fast denna gången skulle vi ta oss ännu längre upp. På vägen upptäckte vi ett annat sällskap, en familj, och hälsade på dem. Det kändes lite konstigt att träffa någon mitt ute i ingenstans.

Vi fortsatte och hittade en fantastisk sträcka med en ö i mitten. Vi bestämde oss för att försöka ta oss dit. Eftersom jag var kortast vadar jag på gränsen till att det skulle börja rinna in. Vattnet var i brösthöjd och strömmen gjorde att jag höll emot allt jag kunde med tårna. Jag lyckades ta mig över, men det var verkligen på gränsen och kanske lite farligt om man hade farit med strömmen. Men nu var vi på ön!

Vi fiskade i strömfåran som låg i mitten av älven och det var riktigt bra fiske. Efter en stunds fiske tog jag en paus och tittade upp längs älven. Jag såg att det regnade där uppe och insåg att älven skulle stiga på grund av regnet. Jag såg en sten (efter en stund) försvinna under vattnet. Jag hade precis tagit mig över på vägen hit, hur skulle vi ta oss tillbaka?

Vi lyckades hitta en väg i vattnet som inte innebar en simtur och tog oss tillbaka till lägret med helt torra kläder. Vi grillade fisk och drack lite vin, spelade kort och sov gott.

Under resan till Kaitumälven nedanför Tjuonajokk testade vi också en hel del produkter, som en yxa från SOG, en rejäl kniv från Cold Steel och en bärbar toalett. Toaletten fungerade bra (den var en toalett), men man behöver se till att den är ordentligt ihopsatt och vara lite försiktig när man sitter på den, annars kan den vika ihop sig under en… Men nu till kniven, den var fantastisk och vi kommer att skriva en recension om den på Toppklass.se. Alla produkter vi testade kan köpas på Tacticalstore.se, även toaletten.

När resan vid Kaitumälven nedanför Tjuonajokk började närma sig sitt slut började vädret bli sämre och sikten blev riktigt dålig. Vi började bli lite nervösa om de ens skulle kunna hämta oss, men de kom och landade på samma ställe som tidigare, där vi låg och väntade med all vår utrustning. Vi lastade in allt i helikoptern och lyfte i regnet. Enligt piloten landade vi på basen precis före det skulle bli flygstopp.

När vi kom tillbaka till flygbasen bytte vi om och tog på oss vanliga skor för första gången på en vecka (vi hade bott i vadarna). Telefonen startade och det plingade för fullt när en hel veckas uppdateringar skulle komma på en gång.

Med tunga steg och doften av svett samt rök från eldarna, går vi till bilen och rullar tillbaka mot civilisationen. Vi är slitna, men det känns som om vi bär med oss en nyfödd styrka och självständighet efter denna äventyrsfyllda vecka i naturen. Även om vi är trötta och slitna, är våra sinnen fortfarande fyllda av alla minnen vi skapat under resan.

Trots alla utmaningar och faror vi mötte längs vägen, är det med en känsla av stolthet och lycka som vi tänker tillbaka på resan. Det var definitivt en resa som kommer att stanna kvar i vårt minne för alltid. Vårt mål var att ta oss till platser där få andra hade varit och vi lyckades verkligen med det.

Efter en vecka i vildmarken nära Tjuonajokk märker man också hur mycket man uppskattar i vårt dagliga liv. En varm dusch, en säng och en riktig toalett är nu saker vi inte tar för givet. Men vi är tacksamma för de erfarenheter vi fått och den gemenskapen vi haft under resan.

Trots allt, är Kaitumälven nedanför Tjuonajokk utan tvekan en resa av Toppklass. Vi känner oss nöjda och glada över att vi tog chansen och utmanade oss själva genom att bege oss ut på denna äventyrsresa.

Är du intresserad av att göra en resa till Kaitumälven så kan du även bo i stuga på Tjuonajokk Vildmarkskamp, läs mer här.

Betyget är Toppklass!

Besök även Toppklass på

YouTube, Instagram och Facebook

Se även vår resa till Miekak här!